Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą (wersja papierowa)Praktyka czytania dzieł malarskich w procesie kształcenia kulturowo-literackiego |
Cena promocyjna:
68.00 /60.00 zł
Promocja / Nowość
|
|
Kołodziej Piotr Wydanie I, Kraków 2018, Format B5, Objętość 404 stron, Oprawa miękka, klejona, folia matowa ISBN: 978-83-8095-179-2 |
||
Kategoria:
Edukacja kulturalna
|
||
Wiesław Myśliwski, zapytany w jednym z wywiadów, jak w praktyce wygląda jego praca, odpowiedział po namyśle: „Piszę ołówkiem, mażę gumką. Właściwie więcej mażę, niż piszę”. Jest w tym lapidarnym stwierdzeniu głęboka prawda na temat aktu tworzenia i finalnego dzieła. Powieść, którą dostajemy do ręki, to tylko ostatni ślad długiego procesu myślenia i przemyśliwania po wielokroć, ciągłego konstruowania i rekonstruowania, dodawania nowego lub rezygnacji. Gotowa książka to także ostateczny wyraz większej całości, która jako taka bezpośrednio do utworu nie trafia, co nie znaczy, że nie istnieje. Na tę całość składa się wszystko to, co przez autora przeżyte, oraz wszystko to, co z przeżytego w nim zostaje i określa jego tożsamość w danym momencie. Niniejsza książka też jest końcowym wyrazem pewnej większej całości. Jeśli w ogóle wypada odwołać się do Myśliwskiego, to można by powiedzieć, że więcej niż napisane, zostało w tej książce wymazane lub nienapisane wcale. Czasem z braku słów, czasem z ich nadmiaru, ale zawsze, przynajmniej w założeniu, w trosce o czytelność. Do tego, czego w książce napisać się nie dało lub co trzeba było wymazać, będzie jeszcze okazja powrócić na końcu (Podziękowania). Teraz natomiast kilka uwag o tym, co w tej książce na pewno jest. Podtytuł niniejszej książki należy rozumieć również i tak, że wszystkie zaprezentowane w niej przypadki lektury oraz wszystkie rozważania metalekturowe i teoretyczne obliczone są na praktykę oraz z działań praktycznych wyrastają. Autor korzysta przy tym z ponaddwudziestoletniego doświadczenia pracy w charakterze nauczyciela-wykładowcy na różnych kierunkach studiów humanistycznych, jak również licealnego nauczyciela polonisty i współautora podręczników. Podsumowuje jednocześnie kolejny etap poszukiwań naukowych. Oznacza to, iż opisywana w książce praktyka podbudowana jest studiami z zakresu literaturoznawstwa i różnych dyscyplin pokrewnych, na przykład filozofii, wiedzy o sztukach plastycznych, antropologii, semiotyki czy historii... Polecamy!
Książka Piotra Kołodzieja to oryginalne i niezwykłe dzieło naukowe. Autor wykazuje się w niej nie tylko głębokim znawstwem humanistyki, literatury, malarstwa oraz dydaktyki literatury odnoszonej do „czytania” malarstwa, ale zarazem w pracy naukowej sam chwilami pisze na granicy literatury pięknej i sztuki. Książka napisana jest przejrzyście, wspaniałym, urzekającym językiem, z wieloma odniesieniami do rozległej literatury związanej z percepcją malarstwa w literaturze pięknej oraz do różnych dyscyplin nauk humanistycznych. […] Autor nie stroni od dowcipu, żartu i ironii, co nakazuje czytelnikowi nie tylko dalszą lekturę kolejnych części książki, ale także powroty do już przeczytanych fragmentów. […] Sam byłem nauczycielem języka polskiego, nauczycielem pedagogiki dla studentów polonistyki, ale chciałbym raz jeszcze móc kształcić się w szkole, w której tak się uczy „czytania” dzieł malarskich poprzez literaturę piękną, i raz jeszcze być studentem polonistyki i tak uczyć się dydaktyki języka polskiego, jak to proponuje (i realizuje) Piotr Kołodziej i szkoła Profesor Agnieszki Kłakówny.
Książka Piotra Kołodzieja jest fascynująca, skrząca się humorem i błyskotliwa […]. W dużej mierze jest to zasługa żywego języka […], który sprawa, że podejmowane przez autora zagadnienia nabierają życia. Napisana z pasją monografia z pewnością nie jest kolejną nudną naukową pozycją, która będzie zalegać półki magazynu. […] Zaproponowane analizy pokazują bardzo dobry warsztat autora, szczególnie niezwykłą wrażliwość optyczną, uważnego odbiorcę, który z troski o przedmiot spojrzenia przygląda się długo. To samo robi z tekstem literackim, traktując go z największą pieczołowitością. Czy głos Piotra Kołodzieja, wieloletniego nauczyciela, współautora programu i książek dydaktycznych na temat kulturowo-literackiej, humanistycznej edukacji nieoddzielającej słowa od obrazu, literatury od dźwięku, zapisu od architektury trafi na podatny grunt? Chciałbym w to wierzyć. Z recenzji prof. dr. hab. Adama Regiewicza
Polecamy również z tej kategorii: Nasi klienci, którzy kupili tę książkę, zamówili również:
Wstecz
|